Min första Random Light!

Länge har jag funderat på att göra en egen lampa av den här sorten, och när jag väl tog tag i det hela så kunde jag inte fatta varför jag inte gjort den tidigare. Det var förstås kladdigt och lite småtrixigt att lägga snöret så att det skulle bli så "jämnt" fördelat som möjligt över hela bollen. Och torktiden är väl ingen höjdare för den som inte äger den sortens tålamod, vilket jag ju knappt gör. Sedan tog det viss tid att rensa hålen från allt överblivet tapetklister, än om det snarare kan ses som ett terapigöra för en sån som jag.
 
Vi börjar med det slutliga resultatet:
 
 

Bilden nedan visar det färdiga skelettet, samt lampan som väntade på att bli ersatt. Och även den gamla tv-bänken som fått lämna plats åt sambons nya tv-bänk.
 
 
 
 Så vad behövdes då till denna lampa? Jo...
 
  • Gymboll (Jag valde den minsta jag hittade, 55 cm)
  • Plastfolie
  • Tapetklister
  • Papperssnöre. En rulle (200 m) gick det åt till min, finns på Panduro bl.a..
  • Lampsockel + kabel samt en klurig anordning för uppsättning, läs längre ner hur jag valde att lösa det.
 
Det finns otaliga beskrivningar på nätet hur man gör sin egen random light, HÄR är dock en fin beskrivning som jag nästan följde helt, förutom att jag innan kladdandet lindade plastfolie runt bollen. Sedan doppade jag snöret i limburken varefter jag lindade. Slutligen löste jag (med lite hjälp från sambon) det kluriga med upphängning på ett eget sätt:
 
Till min uppsättningsanordning behövs det något som kan nypa fast kabeln mot "taket" på insidan av lampan, när du anser att du hittat rätt höjd för belysningen nånstans där i mitten. Det kan med fördel vara något du kan ändra i efterhand, men det är så klart inte nödvändigt. Jag offrade även ett runt, lite mjukare plastburkslock och avlägsnade kanterna (men det ska väl funka med tunn kartong också, om inte annat).
Ett hål i mitten på locket, och sedan träddes det på kabeln på insidan av lampan för att öka stödytan för upphängningen. Det sitter löst, ihopklämt mellan "skelettet" och stoppet. Se bilden nedan.
 
 
 
 
 
Angående val av belysning så hade jag en liten ledlampa liggandes. Den ska man ju knappt behöva byta. Och den ger ett tillräckligt fint och ostörande sken, anser jag.  Men snyggast tror jag ändå vore en klotlampa. Öppningshålet gör ju lampbytet enkelt ändå.
 
 
 
 
Hela alltet ska ha kostat mig runt 2-300 kr. Men gymbollen är förstås en engångskostnad inför ev. fler Random Lights. Eller kanske lite yoga. Eller både och.
Och vill du ha en egen så är det bara att välja... Hosta upp ett gäng tusenlappar för en färdig lampa, eller skapa din egen unika lampa lampa för bråkdelen av kostnaden!
 
För mig var så klart valet enkelt. Pysslig och "fattig" som jag är.

Lycka till!
 
 
    
 
 

Kommentarer
Postat av: Idas kreativa

Wow, Gud så snygg den blev! :) Blev grymt inspirerad att testa på detta någon gång, jag har ändå rätt hyfsat tålamod med pilliga saker, dock undrar jag hur länge det tog att göra den? Klarar man det på en kväll? :)

Svar: Tack så jättemycket! Jorå, nog vet jag att du har tålamod, av det jag sett på din blogg... ;) Va kul att du kommit igång med den igen, förresten!Det tog mig ca ett dygn att göra den, om vi ska räkna med den obligatoriska torktiden. Jag kladdade på med papperssnöre och tapetklister under kvällen, lät det hela torka ordentligt till tidig eftermiddag nästa dag, och fick den sedan klar på kvällen.
Itchi

2013-05-13 @ 20:41:54
URL: http://idaskreativa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0