Schablontryck

Tänk på att det kan vara värt att investera lite extra om du planerar att göra mer än några få schabloner. Nedan ser du vad jag själv köpte innan jag skar ut min första plastfigur. Och jag kan säga att jag är väldigt glad att jag la ut dessa pengar, för resultatet blev därefter. Du kommer definitivt billigt undan i längden.


Jag har försökt beskriva det hela så enkelt som möjligt, för att utesluta eventuella missförstånd i möjligaste mån. Jag är dessutom i skrivande stund något av en nybörjare på detta, så den som anser sig vara mer erfaren, får gärna hjälpa till med att förbättra min beskrivning.



Material:

Skärunderlägg

Kan på många ställen kosta en del, men det är trots allt en engångskostnad. Jag hittade min i den lokala hobbybutiken för ett otroligt lågt pris tack vare ett tillfälligt parti.

Schablonplast

Du kan förstås välja i stort sett vilken plast du vill, exempelvis en kraftigare plastficka, men varför inte passa på att köpa en rulle med riktig schablonplast på en gång? Då vet du ju som nybörjare att du får en tillräckligt kraftig men någorlunda smidig plast att skära ut i.

Spraylim, ICKE-permanent

Givetvis en som rekommenderas för hobbyändamål såsom textilier.

Stiliserad bild

Tänk på att det för enkelhetens skull bör vara en stiliserad bild du väljer. Om du söker efter "stencils" på Googles bildsökning så hittar du en hel del. Men tänk på copyrighten! Annars kan du alltid utgå från en bild du gillar och göra en egen "stencil" av den. Vill du veta hur man går tillväga då man stiliserar en bild så kan du titta in HÄR. Profilbilder är enkla att göra på egen hand. Se bild nedan.

Skärkniv
Strykjärn
För slutlig fixering av motivet.




Till själva tryckningen:

Textilfärg

För ljusa eller mörka tyger. Är du osäker på vad du vill trycka på, välj den för mörka tyger. Jag garanterar att den färgen även blir tydlig på ljus textil. ;)

Stöppel

Vissa typer av penslar går också att använda. Om du nu inte använder färg på sprayflaska förstås...


Gör så här:

Tejpa fast bilden med exempelvis frystejp på skärunderlägget för att försäkra dig om att den ligger stadigt. Gör samma sak med plasten. Sedan är det bara att sätta igång och skära! Och om du råkar skära lite för långt, så kan du alltid "laga" med tejp!

Dags att fästa bilden på det tvättade tyget! Det sägs att man ska undvika sköljmedel vid denna tvätt, så skippa det.
Innan du gör något annat nu, lägg en kraftig pappskiva eller en bit kartong under tyglagret du ska trycka på. Är det en t-shirt så lägger du alltså kartongen inuti. Nu har du, förutom att förhindra färgen att "läcka igenom" till andra sidan, även ett stadigare underlag att trycka på.

Vänd på schablonen och spraya dess baksida med lim över hela ytan. Läs bruksanvisning på burken för bästa resultat.

När limmet blivit klibbigt kan du lägga schablonen på tyget. Hamnar den fel, så dra loss och gör om. När du är nöjd, tryck till ordenligt och försök se till så att alla skurna kanter på schablonen ligger tätt mot tyget. Färg under schablonen vore ju lite misslyckat...

Nu är det bara att stöppla på med färg! (Som sagt, om du inte spraymålar...) Se bara till att inte trycka med så mycket färg åt gången. Ytterst lite färg på stöppeln alltså! Gå hellre över tyget flera gånger om du vill ha ett bra resultat. För mycket färg kan göra att det smiter in under plasten. Håll hela tiden koll så att schablonen ligger tätt mot tyget just där du trycker med stöppeln.

Låt torka en stund och dra sedan bort schablonen. När det sedan är helt torrt kan du behöva fixera färgen genom att stryka på tryckets baksida i några minuter. Läs bruksanvisningen på färgburken för att försäkra dig om att trycket blir så hållbart som möjligt.


Och en sak till... Vänd ALLTID dina tryckta kläder/textilier ut och in vid tvätt. Trycket mår så mycket bättre då.



Lycka till!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0